Jak są zbudowane baterie w samochodach hybrydowych?
Samochody elektryczne oraz hybrydowe są już powszechnie spotykane na drogach. Również na rynku wtórnym nie brakuje ofert sprzedaży tego typu pojazdów. Jednym z najbardziej tajemniczych i budzących obawy elementów samochodów z silnikami elektrycznymi są akumulatory.
Rodzaje baterii w autach elektrycznych
Producenci jak do tej pory decydują się na jeden z dwóch typów akumulatorów: Li-ion lub NiMH. Baterie Li-ion są również powszechnie wykorzystywane w telefonach komórkowych oraz laptopach. Elektrody baterii Li-ion są zbudowane węgla i tlenków metali.
Oba typu ogniw (Li-ion i NiMH) posiadają swoje atuty. Akumulator Li-ion cechuje w porównaniu z NiMH większa gęstość energii, co przekłada się na większą pojemność. Tłumacząc to na bezpośrednie cechy tego typu baterii, oznacza to, że są one mniejsze i lżejsze. W autach jest to oczywiście bardzo istotne. Ilość miejsca przekłada się na komfort jazdy, natomiast mniejsza masa zawsze wiąże się z mniejszym zużyciem energii.
Zalety i budowa akumulatorów NiMH
Jednak akumulator NiMH zdecydowanie wygrywa ze względu na znacznie niższe koszty produkcji. Inną bardzo istotną cechą ogniw niklowo-metalowo-wodrokowych jest stabilna i bezpieczna praca w wysokich temperaturach. W przypadku baterii NiMH anody są zbudowane z metali: katoda wytwarzana jest z niklu, a anoda ze stopu innego, wybranego przez producenta metalu. Pewnym problemem może być tzw. efekt pamięci. Pod tym pojęciem kryje się określenie zachowania nieprawidłowo ładowanych akumulatorów. W przypadku ich częstego i krótkotrwałego doładowywania zanim pojemność baterii spadnie do określonego poziomu, ich zdolność do magazynowania energii staje się mocno ograniczona. Stąd zalecane było, aby ładować baterie do pełna zaraz po całkowitym rozładowaniu.
Jak działają akumulatory w samochodach?
W przypadku samochodów, producenci wprowadzili dodatkowe zabezpieczenia. W takiej sytuacji Akumulator nimh czy też Li-ion pracuje tylko w zakresie pomiędzy 20% a 80% swojej pojemności. W praktyce sprawia to, że ilość cykli pracy jest znacznie większa. Warto wiedzieć, że długi czas kiedy bateria nie jest używana wpływa na jej pojemność. Dlatego w przypadku zakupu samochodu wyposażonego w akumulator NiMH czy Li-ion z drugiej ręki, warto sprawdzić w warsztacie stan baterii. Podobnie przegrzanie baterii może spowodować jej uszkodzenie.