Konfekcjonowanie towaru – wszystko, co warto wiedzieć na ten temat

Konfekcjonowanie towaru – wszystko, co warto wiedzieć na ten temat

Konfekcjonowanie towaru to coś, o czym zapewne wiele osób słyszało. Na pewno jednak nie każdy wie dokładnie, co to pojęcie oznacza. Dlatego też warto sobie je nieco przybliżyć. Tym bardziej że konfekcja produktów wykorzystywana jest w praktycznie każdej gałęzi produkcji. Co warto wiedzieć na ten temat?

Czym dokładnie jest konfekcjonowanie towaru?

Konfekcjonowanie produktów jest pojęciem obejmującym kilka czynności, które wykonuje się z towarem, zanim trafi on do sprzedaży. Jest to więc w praktyce wszystko to, co robi się z produktem po tym, jak proces jego wykonania zostanie dokończony, a nie trafi on jeszcze w ręce odbiorców, oczywiście bez uwzględnienia procesów związanych z transportem. Z prawnego punktu widzenia istnieje pewne ważne ograniczenie. Konfekcjonowanie nie może w żaden sposób wpływać na jakość produktu ani zmieniać jego właściwości. Dotyczy więc wyłącznie jego porcjowania, pakowania i oznaczania.

Jakie czynności wchodzą w skład konfekcjonowania produktów?

Pierwszą czynnością, której dotyczy konfekcja produktów, jest porcjowanie. Stosuje się je jedynie w przypadku produktów sypkich jak niektóre produkty spożywcze, środki czystości, kosmetyki itd. Porcjowanie polega na odmierzaniu odpowiednich ilości produktu według wagi albo objętości. Wykonuje się je maszynowo. Drugim typem czynności jest pakowanie. Dotyczy to zarówno umieszczania produktów w opakowaniach jednostkowych, jak i zbiorczych, w których przygotowane są one do transportu. W większości przypadków pakowanie wykonywane jest ręcznie, a maszynowo przeprowadza się tylko niektóre jego typy, jak na przykład foliowanie. Ważną częścią konfekcjonowania produktów jest również ich oznaczanie. Może to być na przykład doklejanie polskiej etykiety (w przypadku produktów importowanych), czy umieszczanie na opakowaniu naklejek z kodem kreskowym. Na tym oczywiście oznaczanie produktów się nie kończy. Jego częścią może być również naklejanie specjalnych oznaczeń potwierdzających autentyczność produktu i oznaczanie opakowań zbiorczych.

Czy konfekcjonowanie można zlecić innej firmie?

Często zadawanym pytaniem jest to, czy konfekcjonowanie produktów można zlecić zewnętrznej firmie. Nie tylko można, ale jest to też rozwiązanie często wybierane. Dzięki temu producent nie musi inwestować w osobną linię do pakowania, a może skoncentrować się wyłącznie na produkcji. Konfekcjonowanie przez osobne firmy praktykowane jest też często w przypadku towarów importowanych, które do Polski przyjeżdżają spakowane wyłącznie w opakowania zbiorcze.

Podziel się z innymi!

Comments are closed.