
Strategia marketingowa
Każde przedsiębiorstwo zmierza ku określonemu celowi: zwiększeniu udziału rynkowego, wzrostowi sprzedaży czy budowaniu i zwiększaniu rozpoznawalności marki. Aby zwiększyć powodzenie w tych obszarach bez względu na rodzaj prowadzonej działalności czy branżę warto zbudować solidną i konkretną strategię marketingową.
Co to jest strategia marketingowa?
Strategia marketingowa firmy to szereg ukierunkowanych działań, które mają służyć rozwojowi biznesu, przyciągnięciu nowych klientów i utrzymaniu tych istniejących. Poprzez strategię marketingową buduje się spójny przekaz dotyczący marki i samej firmy. Niestety obecnie wiele małych i dużych firm dość chaotycznie prowadzi swoje działania marketingowe. Skutkiem są dość spore sumy wydawane na reklamę i brak jakichkolwiek efektów w rozwoju firmy i jej asortymentu produktowego czy usługowego.
Strategia marketingowa musi być dopasowana do zmieniających się realiów rynkowych oraz do trendów związanych z aktywnością reklamową. Musi też być korelacja pomiędzy budżetem na reklamę, a zyskownością firmy.
Z czego składa się strategia marketingowa?
Strategia marketingowa firmy to nie tylko sama reklama. To szereg działań i aktywności, które pozwolą najskuteczniej zbadać rynek, konkurencję i udziały rynkowe (badanie otoczenia, analiza potrzeb klientów). Dobrze dopasowana strategia marketingowa pozwoli na dogłębną analizę środowiska konkurencyjnego i w optymalny sposób zaplanuje i zaprojektuje komunikację z klientami.
W dobie cyfryzacji szczególnego miejsca w strategii marketingowej nabiera komunikacja z klientem. Szczególnie warto zwrócić uwagę na aktywną obecność w mediach społecznościowych (facebook, instagram, twitter). Miejsca te pozwalają na aktywną i bezpośrednią komunikację z konsumentem, co nigdy wcześniej nie miało miejsca i co każda firma powinna dobrze wykorzystać.
Kiedy zaprojektować strategię marketingową?
Strategia marketingowa powinna być opracowana na klika najbliższych lat. Takie podejście pozwala spojrzeć na biznes z szerszej perspektywy i długofalowo zaplanować poszczególne działania. Duże firmy pracują najczęściej w oparciu o strategię pięcioletnią, co wydaje się być optymalnym rozwiązaniem.
Strategia marketingowa jest jak dobry biznesplan. Dzięki niemu wiemy jak, za pomocą jakich narzędzi i w oparciu o jakie środki finansowe realizować założone cele w dłuższej i krótszej perspektywie.