Jak powinno wyglądać żywienie osób starszych?

Jak powinno wyglądać żywienie osób starszych?

To, jak powinno wyglądać żywienie osób starszych, zależy w głównej mierze od wieku. Pojęcie “osoby starszej” jest dla każdego inne, ale przyjmuje się, że osoba starsza to osoba powyżej 60. roku życia. Dieta 60-latka powinna różnić się od diety 70-latka i 80-latka. Robimy przegląd menu dla poszczególnych grup wiekowych.

Jak powinno wyglądać żywienie osób starszych powyżej 60. roku życia?

60-latek właściwie sam dobiera sobie menu, które powinno być zróżnicowane. Większość osób powyżej 60. roku życia jest jeszcze czynnych zawodowo, więc nie powinno takiej osobie zabraknąć różnych składników pokarmowych.

Najważniejsza jest różnorodność oraz min. 5 posiłków dziennie. Organizm powinien być zaopatrzony w wapń dla dobrego funkcjonowania kości i w białko dla dobra mięśni. Płatki owsiane dostarczą wielu cennych składników, dobrych dla całego organizmu.

Jak powinno wyglądać żywienie osób starszych powyżej 70. roku życia?

Osoba powyżej 70. roku życia powinna spożywać dużo witamin w postaci warzyw i owoców, które wcale nie muszą być surowe. Dobrym pomysłem jest czerwony, gotowany burak do obiadu, który wpłynie korzystnie na cały organizm. Mogą to być także inne, gotowane warzywa, jak ziemniaki, marchew, czy bób.

Dietę 70-latka należy wzbogacać w owoce. Bardzo dobrze wpłyną na organizm banany, czy pieczone jabłka z cynamonem. Owoce bogate w soki i wodę, takie jak np. melon, czy arbuz nawodnią organizm, dostarczając składników mineralnych. Podczas wprowadzania owoców do diety seniora, nie należy przesadzać, bowiem owoce to także cukier, a wśród seniorów są osoby chore na cukrzycę.

Jak powinno wyglądać żywienie osób starszych powyżej 80. roku życia?

Osoby powyżej 80. roku życia często mają problemy z gryzieniem, dlatego ważne jest, żeby dostosować dietę do potrzeb konkretnej osoby.

W każdym przypadku sprawdzą się płatki owsiane błyskawiczne, które wystarczy zalać wodą. Mogą stanowić doskonały posiłek zarówno na śniadanie, czy kolację – nie ma tutaj ograniczeń.

Dieta 80-latka powinna być zróżnicowana, bogata w białko, dobre węglowodany i zdrowy tłuszcz do transportowania witamin.

Żywienie osób starszych tylko z pozoru wydaje się trudne. Przede wszystkim powinniśmy stawiać na urozmaicenie, ale także dopasować dietę do konkretnego seniora. Nie każdy bowiem ma problemy z gryzieniem, ale nie dla każdego wskazane są orzechy, np. z powodu żołądka. Każdy senior powinien uważać na to co je, ale z zachowaniem zdrowego rozsądku i możliwością pozwolenia sobie na drobne przyjemności, np. w postaci małej ilości słodyczy.

Podziel się z innymi!

Comments are closed.