Dieta niskokaloryczna od A do Z

Dieta niskokaloryczna od A do Z

Jeżeli chcesz szybko pozbyć się zbędnych kilogramów jednym z najlepszych rozwiązań wydaje się być dobra dieta niskokaloryczna. Pomaga ona w zdrowy, naturalny sposób spalić nadmiar tkanki tłuszczowej, a w dobrych warunkach pozwala nawet schudnąć 4 kilogramy miesięcznie. Jednak aby ten scenariusz się spełnił trzeba pamiętać o kilku ważnych kwestiach.

Na jakiej zasadzie działa dieta niskokaloryczna?

Przed rozpoczęciem odchudzania tą metodą należałoby wiedzieć na czym dokładnie polega niskokaloryczna dieta. Otóż polega ona na celowym niezapewnianiu organizmowi odpowiedniej ilości kalorii, tak aby czerpał on energię ze zgromadzonego tłuszczu. W ten sposób można niemal całkowicie pozbyć się nadwagi, jeśli poświęci się na to odpowiednią ilość czasu.

Należy jednak pamiętać aby nie popadać w skrajność. Głodówka jest zupełnie czymś innym niż dieta, a jej praktykowanie może prowadzić do całej gamy negatywnych skutków. Kruche paznokcie i zniszczone włosy to jedno, ale niedożywienie prawie całkowicie uniemożliwia codzienne funkcjonowanie, a w niektórych przypadkach prowadzi nawet do zawału. Warto też pamiętać, że taka “dieta” wywołuje efekt jojo, przez który po długim czasie można być jeszcze bardziej otyłym niż przed odchudzaniem.

Kto nie może sobie pozwolić na dietę niskokaloryczną

Niestety dieta niskokaloryczna nie jest rozwiązaniem dostępnym dla każdego. Przede wszystkim nie mogą sobie na nią pozwolić osoby w ciąży lub karmiące piersią, ponieważ potrzebują one znacznie więcej energii w ciele niż reszta ludzi. Dotyczy to również dzieci i młodzieży w okresie dojrzewania, którym trzeba regularnie przypominać, że odchudzanie jest zdrowym rozwiązaniem wyłącznie dla osób, które już nie dorastają.

Poza tym trzeba nadmienić, że zmniejszenie dawki przyjmowanych kalorii jest niebezpieczne dla osób cierpiących na cukrzycę typu pierwszego, a także mierzących się z chorobami serca i układu krwionośnego. Dotyczy to również ludzi z chorymi nerkami, trzustką i wątrobą, jak i osób z nadczynnością tarczycy i celiakią.

Co jeść w trakcie diety niskokalorycznej?

Podstawą dobrze zbilansowanej diety są warzywa i owoce. Mają one szczególnie mało kalorii, jednocześnie będąc sycącymi i bardzo pożywnymi produktami. Trzeba jednak uważać na owoce suszone, ponieważ z reguły są one bardzo tuczące i nie powinny być elementem diety niskokalorycznej.

Ponadto odchudzanie wymaga również dużych ilości białka, dlatego osoby na diecie powinny często spożywać kefiry, jogurty, twarogi, ale również ryby i mięso. Szczególnie zdrowymi i niskokalorycznymi są ryby morskie oraz piersi indyka i kurczaka. Weganie i wegetarianie mogą z kolei sięgać po nasiona, rośliny strączkowe i orzechy.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z Instytutu zdrowia Sofra.

Podziel się z innymi!

Comments are closed.